LCHF

Postet av Alf Bernhard Strand den 10. Jan 2015

Da blir det å teste ut Low Carb Hi Fat og se hvordan trening blir med et slikt kosthold. Den siste uken har vært tung, som å trene med håndbrekket på....
Mye god mat da.



Kommentarer

3 Kommentarer

  • Sverre Flatebø

    Hei Alf Bernhard. Er dette for å gå ned i vekt, eller er det for å unngå rask økning av blodsukker og heller lære kroppen til å bruke fett som energikilde?

    12 januar 2015
  • Alf Bernhard Strand

    Dette er egentlig bare for å få alle de gode helseeffektene ved å unngå karbohydrater og stivelse. Har hatt litt mye betennelse i acilles etter IronMan og uten sukker vil imflamasjoner opphøre i stor grad. I tillegg mister man ca. 1 kg kroppsvekt i uken inntil naturlig vekt er oppnådd. Der er også deilig å slippe søthunger og bare spise god mat med smak. Det kan anbefales.

    15 januar 2015
  • Sverre Flatebø

    Jeg er enig med det meste jeg Alf! I tillegg må du ikke glemme fiskefett (tran/omega 3) som også i betydelig grad hemmer inflammasjon. Jeg var nettopp på et kurs (crossfit) der det ble snakket om kost. Hovedelementene her var kvalitetsmat, ekte mat som ikke var for mye foredlet. Mer kjøtt og fisk, grønnsaker, nøtter og frø, noe frukt (for å få vitaminer og mineraler, men ikke så veldig mye da det også inneholder fruktsukker), litt stivelse (karbohydrater) og INGENTING SUKKER. Når det gjelder steinalderkost og Paleo og slikt er dette som ligger innenfor det du skriver om LCHF. Like fullt sies det at slike ting som meieriprodukter (melk, ost osv) og kornprodukter (som brød m.m.), så anbefales det eventuelt å teste ut f.eks. en 3-ukers periode for å se om det har en effekt for den enkelte. For de som ikke har en merkbar bedre effekt av å kutte ut meieriprodukter eller kornprodukter, så er det heller ikke noe poeng å kutte ut dette. Generelt, på denne måten vil en også få tilstrekkelig med energi både til masse trening, samt unngå denne farlige hormonstimuleringen ved hyperinsulinisme (stadig raskt opp med blodsukker som må stimuleres og fikses av insulin). Har selv hatt et par uker uten sukker men økt kvalitetsmat (og fortsatt en god del karbo), og har opplevd en stor forbedring både på overskudd og inflamasjon (betennelser og "vondter" i kroppen) Snakkes

    15 januar 2015
  • Alf Bernhard Strand

    Takk for ye fin info. Hardt å kutte ut brød, men nå savner jeg det ikke. Tror at mye meieriprodukter er med på å produsere mye slim og av den grunn kan det være ekstra tungt på pulstoppene. Skal se hva som skjer når jeg trapper ned med det og er litt mer i tråd med paleo. SNakkes.

    15 januar 2015

Logg inn for å skrive en kommentar.